MIĘDZYNARODOWY PROJEKT "BRICKS OF PEACE" W RAMACH PROGRAMU ERASMUS+ |
Dodano: wtorek, 11 lipca 2023 11:49 |
Szkoła Podstawowa nr 23 we Włocławku bierze udział w projekcie zatytułowanym „Bricks of Peace” (Cegiełki pokoju) w ramach programu Erasmus +. Jest to program Unii Europejskiej wspierający wymianę edukacyjną między państwami europejskimi.ÂÂ
Narodową Agencją Programu Erasmus+ i jego realizatorem w Polsce jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji z siedzibą w Warszawie.
Projekt „Bricks of peace” obejmuje pięć szkół: w Portugalii (Abrigada), Hiszpanii (Gernika), Niemczech (Teterow), Czechach (Hovorcovice) i w Polsce (SP 23 we Włocławku).
Cele projektu obejmują następujące zagadnienia: rozwój umiejętności społecznych, tolerancja, szacunek dla każdego człowieka, umiejętność współpracy i poszanowanie innych kultur. Projekt promuje umiejętność współpracy z innymi osobami i narodowościami, rozwiązywanie problemów na zasadzie współpracy i porozumienia. Jest również wspaniałą okazją do zwiększenia i rozwijania kompetencji językowych uczniów w zakresie języka angielskiego, który jest językiem komunikacji projektu.
W roku szkolnym 2020/21 ze względu na epidemię covidu spotkania odbywały się online. Zorganizowano kilka spotkań dla kadry nauczycielskiej uczestniczącej w projekcie, w celu przygotowania mobilności i omówienia wszelkich zagadnień związanych z realizacją programu. Były również spotkania młodzieży online umożliwiające wzajemnie poznanie i ćwiczenie języka angielskiego w warunkach prawdziwej komunikacji. Uczniowie brali udział w kilku zadaniach, np. konkurs na logo projektu, prezentacje tradycji Świątecznych, prezentacje poszczególnych szkół.
Odbyły się następujące mobilności w ramach programu:
1.Spotka nie nauczycieli – koordynatorów projektu z Polski, Niemiec, Portugalii, Hiszpanii i Czech. Omawiano metody nauczania, specyfikę poszczególnych szkół, a także przygotowanie mobilności w ramach wspólnego projektu.
Temat przewodni: „Coordinators meeting. Different ways – one aim. Mutual interchange of learning methods”.
2. Teterow, Niemcy (03.04 – 09.04.22) – wizyta w szkole niemieckiej w Teterowie obejmująca zwiedzanie szkoły, uczestnictwo w lekcjach i warsztatach zajęciowych, sadzenie europejskich drzew, przygotowanie i prezentacje projektów „Systemy edukacyjne w poszczególnych krajach europejskich”, „Znana osoba z naszej społeczności” oraz „Zaangażowanie młodych ludzi w społecznościach lokalnych”. Oprócz tego uczniowie zwiedzali Berlin i niemiecki parlament, poznawali miejscowość Teterow i land Meklemburgia-Pomorze Przednie. Mieli także okazję spotkać się z burmistrzem Teterowa. Nakręcono również videoklip zatytułowany „Pokój w Europie”. Zaprezentowano również promocyjny film o naszej szkole w języku angielskim.ÂÂ
Temat przewodni: "Young people – working and living in a rural area, political participation of young people”
3. Abrigada, Portugalia (29.05 – 04.06.22)ÂÂ – wizyta w szkole portugalskiej w Abrigadzie obejmowała zwiedzanie szkoły, uczestnictwo w zajęciach i warsztatach, zajęcia sportowe (laser run), a także sadzenie europejskich drzew. Uczniowie przygotowywali i prezentowali projekty i filmy – „Tolerancja i solidarność”, „Słynna osoba z naszego kraju”.ÂÂ Zaprezentowaliśmy sceny z życia Marii Skłodowskiej – Curie po angielsku w wykonaniu uczniów SP 23 oraz wywiad, który przeprowadziła Amelia Kamińska z prezydentem Włocławka panem Markiem Wojtkowskim w maju 2022 r.ÂÂ
Odbyły się wyjazdy do stolicy, Lizbony, a także nad ocean Atlantycki. Uczniowie zwiedzali również region, w którym znajduje się szkoła, miejscowość Alenquer, gdzie mieli okazję spotkać się z wiceburmistrzem, a także przygotowywali wieczór międzynarodowy.
Temat przewodni: "The importance of being a European citizen since the discoveries"
4. Hiszpania – wizyta w baskijskiej szkole w miejscowości Gernika (25.09 – 01.10.22). Uczniowie zwiedzali miasto Gernika i poznawali jego historię, spotkali się również z burmistrzem miasta. Odbyło się sadzenie europejskiego sadu. Odbyły się zajęcia warsztatowe dla uczniów i spotkania nauczycieli. Uczniowie prezentowali i rozwiązywali quizy wykonane za pomocą platformy Kahoot pt. The main aspects of our cultures dotyczące znajomości krajów uczestniczących w projekcie „Bricks of Peace”. W planie wyjazdu znalazło się również zwiedzanie nadmorskich miejscowości Bermeo i Mundaka, a także stolicy regionu Bilbao i poznawanie historii Kraju Basków. Zorganizowano również zajecia integracyjne i sportowe – pływanie kajakami.ÂÂ
Uczniowie prezentowali przygotowane wcześniej projekty „The bombing of Gernika” and „The importance of Gernika in European history”.
Temat przewodni „Identity and community”.
5. Czechy – wizyta w czeskiej szkole w miejscowości Hovorcovice (26.02 – 04.03.23). W ramach przygotowań do wyjazdu uczniowie przygotowaliÂÂ
prezentacje – Ekologiczna perspektywa, Działania ekologiczne podejmowane przez uczniów, miasto i region, a także Typowe potrawy kuchni narodowych. Odbyło się również sadzenie drzew, zajęcia integracyjne, w tym sportowe.ÂÂ
Uczniowie mieli okazję zwiedzić Pragę z wizytą w Muzeum Rolnictwa. Odwiedzili również centrum naukowe IQ Landia Liberec, gdzie mieli okazję obserwować pokaz naukowy i dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy z zakresu zagadnień klimatycznych, chemii i fizyki. W czasie wizyty na agrofarmie Blato można było dowiedzieć się jak działa gospodarstwo ekologiczne (hodowla zwierząt, produkcja serów).ÂÂ
Podczas wyprawy do Czech uczniowie wspięli się na górę Jested, zwiedzali miejscowość Kutna Hora, a także brali udział w warsztatach w szkole (ceramika, scrapbooks, ozdoby wielkanocne). Jak zwykle odbyły się również spotkania nauczycieli, ewaluacja mobilności.ÂÂ
W ramach międzynarodowego wieczoru zorganizowanego dla uczniów, nauczycieli i rodziców miały miejsce międzynarodowe stoły organicznego jedzenia (prezentacja ekologicznych produktów jedzeniowych z różnych krajów).
Temat: „Family and environmental perspective”.
6. Polska – wizyta w SP 23 we Włocławku (16.04 – 22.04.23). W czasie wizyty we Włocławku młodzież z Niemiec, Czech, Hiszpanii i Portugalii miała okazję zwiedzić szkołę i zapoznać się z zasadami jej funkcjonowania, a także wziąć udział w lekcji języka polskiego i zasadzić drzewa w ramach europejskiego sadu.
Odbyły się wycieczki do Gdyni i Gdańska i Torunia (Centrum Wiedzy Młyn, Żywe Muzeum Piernika, Stare Miasto).
Uczestnicy programu odwiedzili Urząd Miasta we Włocławku i spotkali się z panią wiceprezydent Moniką Jabłońską.
Uczniowie prezentowali wykonane wcześniej prezentacje „Ludzie w potrzebie”, a także przygotowywali projekty „Wspomnienia z mobilności”.ÂÂ
W ramach poznawania regionu miało miejsce zwiedzanie Włocławka (w tym katedra, park, Bulwary, przystań wioślarska itd.) oraz wizyta w skansenie w Kłóbce.ÂÂ
Jak zawsze odbywały się również robocze spotkania nauczycieli, zakończone ewaluacją i przygotowaniem do zakończenia projektu. W czwartek w szkole odbył się międzynarodowy wieczór. Uczniowie mieli również możliwość wzięcia udziału w zajęcia sportowych na sali gimnastycznej.
Filmy z uroczystości szkolnych na zakończenie wymian w ramach programu:
Zdjęcia:
1. Wiyta w UM we Włocławku i spotkanie z panią wiceprezydent
2. Uroczystość zakończenia projektu w SP 23
3. Gazetka szkolna w Teterowie o wizycie w SP 23 we Włocławku
4. Wizyta w Berlinie, spotkanie z przedstawicielem landu
5. Berlin - pod bramą Brandenburską
6. Dar Pomorza w Gdańsku
7. Na lotnisku w Lizbonie
|